Šta činiti kada vaše dijete maltretiraju prijatelji u školi?
Pošto mala djeca još uvijek ne znaju da prijateljstvo ne znači samo ljubav prema istim stvarima i slična interesovanja, morate im pomoći da shvate definiciju tog odnosa, da nauče sa kim treba da provode vrijeme i da pravi prijatelji ne posramljuju, ne vrijeđaju, ne udaraju i ne nagovaraju svoje drugare na nešto loše.
Promjena grupe vršnjaka može biti upravo ono što djetetu treba da izgradi svoje samopouzdanje i nauči kakav je ojsećaj imati prave prijatelje.
Ako ste i dalje zabrinuti da vaše čedo "ne umije da se zaštiti", prva linija intervencije za sprečavanje maltretiranja je učenje djece vještinama asertivnosti. Važno je napraviti razliku između asertivnog i agresivnog: asertivnost znači da se zauzmemo za sebe, dok je agresivnost usmjeravanje verbalne ili fizičke povrede nekome.
Osnove asertivnosti
Recite djetetu da se obrati prijatelju koji ga vrijeđa sljedećim riječima: "Prestani da me zoveš tim imenima". Neka navede svoju potrebu izjavom "ja": "Ne volim kada me tako zadirkuješ".
Ako se loše ponašanje nastavi, objasnite djetetu da mora da ode. Asertivnost prevazilazi problematične interakcije tako što omogućava djeci da vježbaju izražavanje ideja i potreba u svim društvenim situacijama. Vaš sin/ćerka će možda morati da nauče da govore uopšteno, što će im onda pomoći da imaju veće povjerenje u stresnije, negativne interakcije, prenosi "Parents".
Upoznajte rizike
Još jedno važno pitanje koje treba razmotriti u situaciji jeste šta bi dijete moglo učiniti ranjivim na ove agresivne interakcije. Ovo ni u kom slučaju ne krivi njega za ponašanje drugih, ali znamo da postoje karakteristike koje neku djecu čine podložnijom maltretiranju, uključujući nisko samopouzdanje i pasivnost.
Obratite se školi
Vaše dijete je na početku osnovne godine gdje se društvene vještine ubrzano razvijaju, a priroda prijateljstava se isto tako brzo mijenja. Interakcije sada postavljaju temelje za godine koje dolaze, tako da što pozitivnije mogu biti, bolje će se izgraditi samopouzdanje i samopoštovanje u ovoj formativnoj fazi razvoja.
Budući da je ovo toliko kritično, ako se čini da vaše roditeljsko podučavanje nije dovoljno uticajno (nije neuobičajeno kada su djeca u osnovnom uzrastu), možda bi bilo vrijedno da se obratite školskom osoblju za podršku.
U istraživanju nasilja je pokazano da najjači prediktor manjeg maltretiranja nije promjena ponašanja pojedinaca, već obraćanje školskoj i društvenoj kulturi. Posjetite školu i vidite koji društveni i emocionalni nastavni plan i program oni pružaju i ko je dobra osoba da posmatra vaše dijete i pruži mu dodatnu podršku, prenosi Ona.rs.