Emina Šemsović

Mentalna aritmetika kao igra koja priprema djecu za budućnost

Autor: ČuvajZdravlje.ba
Mentalna aritmetika kao igra koja priprema djecu za budućnost
Mentalna aritmetika

Mentalna aritmetika sve više privlači pažnu djeci i roditeljima, jer osim što razvija matematičke vještine brzog računanja razvija koncentraciju, kreativnost i samopouzdanje kod djece, kazala je u razgovoru za Fenu direktorica Udruženja Centar za edukaciju “Malac Genijalac” Emina Šemsović.

Kroz rad sa djecom od 3 do 14 godina uz pomoć raznih, zanimljivih i kreativnih pomagala, djeca uče brzo računati u glavi, poboljšavaju pamćenje i pažnju, te razvijaju fine motoričke sposobnosti koje su danas često ugrožene zbog prekomjernog korištenja tehnologije i nedostatka praktične aktivnosti.

Škola "Malac Genijalac" osnovana u Sarajevu 2017. godine, koristi japansku franšizu koja ima dva programa “Numikon” za djecu od 3 do 6 godina i “Mentalna aritmetika i rad na abakusu” za djecu od 7 do 14 godina.

Djeca savladavaju osnove složene zadatke u glavi, osjećaju se sposobnijima i spremnijima za nove izazove koji ih čekaju u daljem školovanju. Ovi programi traju dva puta po deset mjeseci, odnosno prati se školska godina koja počinje u septembru, a završava u junu.

- Nastava se zasniva na tome da djecu najprije na abacusu naučimo kako da računaju određeni niz brojeva od jednocifrenih prema trocifrenim brojevima, a onda nakon toga mi fizički uklanjamo abacus djeci i djeca zamišljajući kuglice abacusa računaju na pamet, to jeste mentalno rješavaju određene matematičke operacije kao što su sabiranje i oduzimanje, množenje i dijeljanje - pojašnjava Šemsović

Jedan od programa je Numicon, metoda koja se koristi na Oksfordu, za djecu uzrasta od 3 do 5 godina. To je didaktičko-numerička igra putem koje djeca savladavaju prve matematičke vještine. Uz pomoć pločica različitih boja koje nose određeni broj rupica.

- Tako na primjer pločica sa dvije rupice koja podrazumijeva broj 2 je zelene boje. Imamo pločicu koja ima četiri rupice, ona podrazumijeva broj 4 i ona je recimo plava, crvena ili neka druga boja. I djeca vizualizacijom pamte boje, a samim tim upamte i koji je to broj - pojašnjava Šemsović.

Radi se o četiri osnovne matematičke operacije, koje djeca jednostavno nauče kako da računaju bez ikakvih pomagala, što je važno u školskom uzrastu, jer je poznato da djeca u ranijem uzrastu računaju uz pomoć prstiju, ali problem nastaje u momentu kada djeca ne mogu izračunati dvocifrene brojeve.

Šemsović dodaje da kod djece uzrasta od 3 do 5 godina razvija se vizualizacija i fotografsko pamćenje, te se njihova neuroplastičnost mozga razvija.

Važno je da u tom ranom periodu djeca unose što više podataka i na taj način se razvijaju moždane vijuge.

Prvo susretanje sa svim metodama brzog računanja za djecu je veoma zahtjevno, te se razlikuje od onoga što rade u vrtićima i školama, ali im ubrzo postane zabavno jer se sve radi kroz kreativne radionice.

- Naš pristup je gotovo pojedinačan za svako dijete. Naše grupice su male i onda recimo gdje imamo ekipu od 3 do 5 godina, ta ekipa ima najviše u grupi 6-7 djece i onda učiteljica ima pristup svakom djetetu jer grupa mala i onda samim tim i koncentracija učiteljice veća i bolja i može se pojedinačno pristupiti djetetu da ono što mu nije jasno znači da mu se objasni u tom momentu – kazala je Šemsović.

Kroz zabavu i kreativne igrice djeca usput i uče, ali naročito važan je i učiteljski pristup, naglašava Šemsović, kako bi se djeca animirala za rad.

“Mentalna aritmetika” je drugi program koji je porijeklom iz Japana i namijenjen je djeci od 7 do 14 godina. Rad na mentalnoj aritmetici baziran je na abakusu. Postoje različite varijante abakusa, ali u centru “Malca Genijalca” koriste težu japansku varijantu.

Mozak se sastoji od dvije hemisfere, lijeve i desne, koje međusobno komuniciraju i nadopunjuju se. Lijeva hemisfera upravlja logikom, analizom, brojevima i jezikom, dok desna hemisfera više radi na vizualnom, kreativnom i prostornom razmišljanju.

Mentalna aritmetika program je namijenjen za zdrav razvoj dječijeg mozga, da bi funkcionisao optimalno važno je razvijati i povezivati obje hemisfere.

Specijalna metoda VAK (Vizualno – Auditivno – Kinestetičko) gdje djeca uče brojeve i računanje koristeći tri pristupa. Vizualno – djeca zamišljaju abakus u glavi dok rješavaju zadatke, auditivno – ponavljaju naglas ono što rade, (čime stimulišu jezičke i slušne centre) i kinestetički pristup – koriste obje ruke na abakusu, pomjerajući prstiće, što aktivira motoričke centre i povezuje lijevu i desnu hemisferu.

Ovakva kombinacija stimulacije pomaže razvoju neuronske mreže između hemisfera, povećava broj neurona i jača moždane funkcije. Djeca koja se na ovaj način obrazuju razvijaju bolji fokus, pažnju, koncentraciju i pamćenje.

- Posebno je važan rani period razvoja, do 12. godine, jer je mozak u tom periodu najprijatniji za stvaranje novih veza između neurona. Što više dječjih igara, fizičkih i mentalnih aktivnosti, to je veći potencijal za optimalan razvoj mozga i njegovih sposobnosti – kazala je Šemsović.

Dodaje da mentalna aritmetika "nije samo alat za učenje brojeva, već i moćan stimulans za cjelokupni kognitivni razvoj“.

Ove godine, u junu mjesecu Sarajevo je bilo domaćin dvete Olimpijade u mentalnom računanju. Preko 600 djece, što je trenutno najveći odaziv u odnosu na prošle olimpijade.

- Olimpijada je zaista ogroman događaj i to je nešto što nama kao školi Malac Genijalac, a generalnom i Bosni i Hercegovini puno znači, jer pokazali smo da smo dobri domaćini i da smo vrlo dobro organizovani. Naravno, osvojili smo puno medalja, gotovo devet, eto mi kao domaćini bili smo skromni, inače osvojimo više, tako da zaista je bilo divno.

Djeca u današnjem digitalnom dobu imaju veliki problem sa poremećajem pažnje, pa tako tvrdi i Šemsović koja vidi veliku razliku, "djeca su tada dolazila spremnija od generacija koje se sada upisuju".

- Sada imamo situacije da nam dođe dijete koje ne zna govoriti bosanski jezik, samo engleski. Zatim, dolaze nam djeca koja imaju poteškoće u pamćenju. Djece kojima je mnogo loše razvijena motorika zato što samo pomjeraju palcem ekran od telefona, a olovku nijednom nisu uzeli u ruke - ističe Šemsović.

Djeca danas često razvijaju navike koje kasnije otežavaju učenje i koncentraciju, teško je promijeniti te stare navike, posebno ako su formirane do četvrte ili pete godine.

Danas, postoji mnogo zainteresiranih roditelja koji dolaze i upisuju svoju djecu. Nakon što je kroz ove programe prošlo devet generacija djece, na preporuku ostalih i dalje dolaze novi upiti i veliki se broj nove djece.

- Čak imamo generacije koje smo izveli gotovo do kraja osnovne škole – naglašava Šemsović.

Mentalna aritmetika postaje sve popularnija među roditeljima koji žele djeci pružiti dodatnu podršku u obrazovanju. Računanje uz pomoć abakusa, boja, kreativnog pristupa učiteljica djeca razvijaju vizualne, auditivne i kinestetičke tehnike, koje pomažu u razvoju dječijeg mozga, te unaprijed razvijaju bolji fokus, pažnju, pamćenje i koncentraciju.