Nova studija pokazala je kako reklame i kampanje protiv pušenja različito utiču na ljude, kao i da ista kampanja jednog pušača može navesti da prestane da puši, a na drugog pušača ne mora da ima nikakav uticaj.
Godinama se vodi rasprave o tome treba li legalno prisiliti duvanske kompanije da na ambalaži koriste slike kancerogenih pluća i ostale slične grafičke prikaze. Pretpostavka je, naravno, da će takve slike uplašiti svakoga pušača te ga navesti da prestane pušiti.
Međutim, nova studija objavljena u časopisu Nicotine & Tobacco Research pokazuje kako taktika grafičkim prikazima nema jednak uticaj na sve pušače, prenosi Time. Naime, kako navode naučnici, učinkovitost antipušačkih poruka zavisi od stava samoga pušača.
Naučnici iz Georgetown Lombardi Comprehensive Cancer Centera proučavali su 740 pušača kako bi otkrili koja kampanja protiv pušenja ima najbolje rezultate. Uočili su kako poruke koje naglašavaju prednosti odvikavanja od pušenja, poput “prestanak pušenja smanjuje rizik od smrti zbog duvana” su uspešnije od nagovaranja pušača na prestanak pušenja ako smatraju da će proces odvikavanja biti težak. Slike i negativni oglasi poput “pušenje vas može ubiti”, najbolje funkcionišu kod pušača koji smatraju da mogu da prestanu kada kod požele.
Jedan od razloga zašto motivirajuće poruke najbolje funkcionišu među pušačima koji na odvikavanje gledaju kao na svojevrstan izazov, mogao bi biti taj da su već upoznati sa zdravstvenim rizicima. Na kraju, naučnici vjeruju kako je najbolji način mješavina različitih strategija koje privlače pažnju širokog spektra pušača te da sadrže daleko više negativnih poruka od pozitivnih.
No, to ne znači da zastrašujuće kampanje ne funkcionišu. Tokom nekoliko godina, Centri za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) pokrenuli su kampanje pod nazivom “Tips From Former Smokers” u kojoj su gostovali bivši pušači koji su se dugo borili s zavisnošću te su patili od različitih problema uzrokovanih pušenjem. Tokom protekle kampanje, CDC je rekao kako znatno veći broj ljudi prestaje da puši za vrijeme njihove kampanje. Zastrašujući oglasi i poruke neće nestati, ali sve češće korišćenje motivacionih poruka moglo bi privući veći broj različitih zavisnika od cigareta.
(tportal.hr)