Izloženost ekranima može usporiti razvoj jezičnih vještina kod djece
Poznato je da djeca oponašaju svoje roditelje, uključujući i aktivnosti poput 'skrolanja' na pametnom telefonu, koja možda nije najzdravija za razvoj djece i odraslih. Prema australskim naučnicima, mala djeca koja provode više vremena pred ekranima često propuštaju ključne trenutke za razvoj jezičnih vještina. Njihova istraživanja ukazuju na sporiji i manje optimalan napredak u jezičnim vještinama u usporedbi s djecom koja se bave drugim aktivnostima.
Dok su pred ekranima, djeca manje komuniciraju s odraslima, usvajaju manje riječi od roditelja i manje sudjeluju u razgovorima. Razgovor je ključan element u izgradnji vlastitih jezičnih vještina, a australski naučnici tvrde da se ovaj proces može odgoditi kada su djeca preokupirana ekranima. Istraživanja ukazuju na važnost razgovora s djecom tokom razdoblja kada usvajaju jezične vještine, ističući da je ta interakcija ključna za socijalno-emocionalni razvoj djeteta. Važno je napomenuti da mnoga istraživanja ističu uticaj vremena koje roditelji provode pred ekranima, a ne vrijeme koje dijete provodi.
Istraživanje
U okviru istraživanja predvođene naučnicom Mary Brushe s australskog Univerziteta Adelaide, analizirani su podaci o 220 porodica prateći ih svakih šest mjeseci od januara 2018. do decembra 2021. Korištena je tehnologija prepoznavanja govora kako bi se proučilo vrijeme provedeno pred ekranima i općenito jezično okruženje kod kuće među djecom u dobi od 12 do 36 mjeseci, s prosječnim od 16 sati dnevno. Rezultati ukazuju na to da više vremena pred ekranom rezultira manjim vremenom posvećenim razgovoru između roditelja i djeteta, što znači da djeca u tim kućanstvima čuju manje riječi odraslih, komuniciraju manje i rjeđe sudjeluju u razgovorima, s najizraženijim negativnim uticajem u dobi od 36 mjeseci.
Alarmantni podaci
Čak i unutar porodica koje su slijedile preporuke Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) o preporučenom vremenu za djecu pred ekranima, ograničeno na ne više od sat vremena dnevno za trogodišnjake, djeca su ipak za to vrijeme propustila čuti čak 400 riječi koje bi inače izgovorili odrasli. Bez obzira na smjernice, procjenjuje se da djeca u prosjeku provode puno više vremena pred ekranima. Prema istraživanju, trogodišnjaci su u prosjeku svakodnevno pred ekranima provodili oko 172 minute, što znači da su izgubili približno 1000 riječi koje bi inače čuli od odraslih osoba, ističu australski naučnici.
Vrijeme je za razgovor
Odrastanje u jezično bogatom okruženju ključno je za rani jezični razvoj, ističu australski naučnici. Priznaju da, premda bi razgovor s djecom trebao biti jednostavna i ne pretjerano zamršena aktivnost, ponekad u užurbanoj svakodnevici nije jednostavno pronaći dovoljno vremena za razgovor. Zaključuju da bi roditelje, iako im je nerealno savjetovati da u potpunosti drže svoju djecu podalje od ekrana, umjesto toga trebalo poticati da iskoriste djetetovo vrijeme pred ekranom kao priliku za interakciju s njima, koliko god ona bila kratka.