savjeti psihologa

Što trebate pitati djecu osim “Kako je bilo danas u školi?”?

Autor: ČuvajZdravlje.ba
Što trebate pitati djecu osim “Kako je bilo danas u školi?”?
FOTO: Ilustracija

Prirodno je pitati svoje dijete “Kako je danas bilo u školi?”, kako biste dobili uvid u njihov dan. Međutim, opetovano postavljanje istog pitanja često dovodi do kratkih, neinformativnih odgovora.

Ako želite više uvida u svakodnevni život vašeg djeteta, niste sami. Uz malo kreativnosti i promišljena pitanja te kratke odgovore možete pretvoriti u smislene razgovore.

Amy Morin, licencirana klinička socijalna radnica, psihoterapeutkinja, instruktorica psihologije na fakultetu i stručnjakinja za mentalnu snagu, u svojoj knjizi 13 stvari koje mentalno jaki roditelji ne rade, istaknula je kako je važno baviti se djetetovim mislima i idejama. Postoje jednostavni načini da ih potaknete da se otvore i podijele više s vama.

Evo 10 kreativnih pitanja osmišljenih kako bi vašem djetetu pomogla da više priča o svojem danu, zajedno s nekoliko savjeta o poticanju otvorene komunikacije, prenosi Krenizdravo.hr

“Koji ti je bio najbolji dio dana?”

Ovo pitanje pomaže vašem djetetu da se usredotoči na pozitivne stvari, što može biti korisno ako ima tendenciju isticanja negativnih strana. Također ga može podsjetiti da se svaki dan dogodi nešto dobro, čak i ako je to samo uživanje u ručku ili odmoru.

“Je li te nešto iznenadilo danas?”

Od spontanog naučnog eksperimenta do neočekivanih trenutaka tokom odmora, ovo pitanje poziva vaše dijete da podijeli zabavne i neočekivane detalje o svojem danu.

“Na koga si danas bio/bila ponosan/ponosna?”

Ovo pitanje potiče društvenu svijest, pomažući vašem djetetu da razmišlja o tuđim uspjesima. Također može promijeniti njegovu perspektivu s gledanja na vršnjake kao natjecatelje na gledanje na njih kao na ljude koje treba podržati.

“Kada si se danas osjećao/osjećala ponosno na sebe?”

Slavljenje vlastitih postignuća, bez obzira koliko mala bila, može pomoći u izgradnji samopoštovanja i ojačati pozitivno ponašanje.

“Koja je jedna stvar mogla današnji dan učiniti boljim?”

Ovo pitanje pruža uvid u sve izazove s kojima se vaše dijete susrelo i pomaže mu da razvije vještine rješavanja problema za budućnost.

“Što je najzanimljivije što si danas naučio/naučila?”

Potaknite znatiželju i ljubav prema učenju postavljanjem otvorenih pitanja koja vašem djetetu omogućuju da podijeli ono što ga je zainteresiralo, umjesto da se fokusirate na rezultate testa.

“Što ste igrali za vrijeme odmora?”

Odmor je ključan za društveni i fizički razvoj. Ovo pitanje može otkriti detalje o društvenom životu vašeg djeteta i igra li se samo, s prijateljima ili u grupi.

“Prema kome si danas bio/bila dobar/dobra?”

Promičite empatiju tako što ćete potaknuti svoje dijete da razmišlja o tome kako njegova ljubaznost utječe na druge, pokazujući da je ljubaznost jednako važna kao i akademska postignuća.

“Što bi novo voljela/volio probati u školi?”

Ovo pitanje pomaže vašem djetetu da istraži nove interese ili aktivnosti o kojima možda nije razmišljalo, podsjećajući ga da uvijek ima nešto novo za otkriti.

“Iz koje si pogreške danas naučio/naučila?”

Normaliziranje pogrešaka pomaže djeci da ih vide kao priliku za rast, a ne nešto čega se trebaju sramiti.

Stvaranje okruženja za otvorenu komunikaciju

Kako biste izvukli maksimum iz ovih razgovora, važno je stvoriti prostor za podršku. Evo nekoliko savjeta:

slušajte aktivno – pokažite da vam je stalo uspostavljanjem kontakta očima i davanjem pozitivne povratne informacije
odaberite pravo vrijeme – vaše dijete možda neće htjeti razgovarati odmah nakon škole, pa razmislite o raspravi o svojem danu za večerom ili kasnije
ograničite svoja pitanja – postavljanje previše pitanja može se činiti napornim; neka bude lagano i zabavno kako se dijete ne bi osjećalo ispitivanim
dijeljenje modela – budite primjer, dijelite i dobre i loše dijelove svojeg dana
izbjegavajte odmah davati savjete – umjesto da uskočite s rješenjima, potaknite svoje dijete da razmisli o tome kako želi riješiti sve probleme s kojima se susreće
razgovarajte tokom aktivnosti – razgovori bi mogli teći prirodnije tokom zajedničkih aktivnosti poput bojanja ili igranja lovice.

Upamtite, cilj nije samo prikupiti informacije o njihovom školskom danu – radi se o povezivanju s vašim djetetom i pokazivanjem da su vam njegove misli i osjećaji važni.